|
OSKAWA ITSAS-UNTZIA NOLA IZAN ZEN Mila eta bederatzi-ehun eta hogei eta bigarren urtearen hasieran «Oskawa» ontzian, sei mila toneladatako bapore-untzi hartan enbarkatu nintzen lau urte lehenago United States Shipping Board konpainiari bi milioi dolar kostatu zitzaion hartan. Hamburgun xanpagne eta edari fleite bat hartu genuen Rio de Janeiro-ra. Gure soldata hain merkea zenez gero, geure nahigabeak alkohoietan itotzeko premia sentitu genuen. Honela, zenbait xanpagne-kaxak hartu zuen marinel-tegiaren bidea. Baina are ofizial-tegian ere, eta kapitain-zubian eta gobernail-gelan, entzun egiten ziren, Hamburgutik largatzeko lau egunera kristal-hotsak eta jende ardura-gabetuaren kantuak. Behin baino gehiagotan, itsas-ontziak bere arruta galdu zuen. Alabaina, gure suerte on handi bati eskerrak, azkenean Rio-ra arribatu ginen. Gure kapitainak deskargatzen ziren bitartean banan-bana kontaturik, ehun kaxa xanpagne falta zirela ohartu zen. Baina Brazil-en gu baino marinel hoberik ez aurkiturik, gurekin kontentatu behar izan zen. Hamburgu-rako mila tonelada haragi konjelatu baino gehiago kargatu genuen. Itsas-zabalean abiatzen hasi, eta berriz ere kezkatu gintuen soldata merkearen eta zahartasun pobrearen oroitzeak. Gutatik batek, bere desesperantzaren betean, galdarari ikatz gehiegi bota zion, eta sua ximiniatik gain-aldera iragan zen, eta horrela xalupak, zubiak eta gobernailak erre ziren. Itsas-pera ez hondatzeagatik geuk gerauek amatatu genuen sua, baina soldataren merkeagatik eta etorkizunaren ilunagatik arduraturik, ez ginen ahalegindu gain-aldearekin. Erraxki, zerbait gastaturik konponduko zuten gero: asko diru lapurtu zeukuten geure soldatatik. Eta gainera, gizona adindurik dagoenean, indar gehiegiak gizona debiltzen du, eta bizi-moduaren aldeko burrukan ezintzen du. Horregatik, eta gure indarrak zahartzerako gorde beharrez, egun batetan dinamoak erre ziren, hain jende deskontentak ematen ez zien begiramenduz gabeturik. Hala geratu ginen argirik gabe. Hasieran usatu genituen, beste ontziekin toporik ez egiteko, olio-lanpak, baina marinel nekatu batek, bere zahartasun ilunari buruzko pentsamenduak lur-joak, gehiago ez nekatzeagatik, kriseluak bota zituen itsasora. Madeira-ra bide laburra zen, ganbara frigorifikoetan haragia usteltzen hasi zen, dinamoen hutsei esker. Zoritxarrez marinel batek, deskuido batetan, komunetara ur geza guztia bonbeatu zuen. Edateko beste ba zegoen, baina galdaretarako ez hainbeste. Horregatik makinetan ur gazia usatu genuen, eta hala kañoak gatzez estaldu ziren. Haik garbitzeak denbora asko kendu zeukun. Zazpitan garbitu behar ukan genituen. Gero makina-salan aberia bat gertatu zen. Hura ere konpondu genuen, barreka. Eta gure «Oskawa» ontzia Madeira-ra astiro ibili zen arrastaka. Bertan hain konponketa haundiak egiteko modurikan ez zen. Bakarrik hartu genuen ur apur bat, zenbait kriselu eta olioa. Dinamoak apurturik zeuden, antza, eta horregatik hotza eragiteko sistema ez zebilan, eta haragi ustelaren usaina ez zuten gure nerbio dantzariek agoantatzen. Kapitainak, beti goitik behera paseadan, pistola bat zeraman, eta hori guretzat deskonfidantzazko demostrantza iraingarria zen. Gutatik batek hain tratamendu likitsagatik erroetatik atereak, kañoetatik bapore-kolpe bat largatu zuen, haragi maradikatu hura, behintzat, egotz zedin. Eta arratsalde hartan marinel guztiok geratu ginen jarririk, karkulatuz, dilijentki, karga hura zenbat kostatuko zitzaion United States konpainiari. Bidajea bukatu baino lehen, geure markak erre genituen: Holanda-ko itsas-bazterraren aurrean ikatza akabatu zitzaigun, eta gastu handirekin atoatu gintuzten Hamburgura. Haragi usaindu hark gure kapitainari buru-hauste handiak eman zizkion, oraindik. Ontzia despiezatu zuten. Eta gu honela gelditu ginen pentsatzen mundu honetako haurrik iñoxoenak ere ulertuko zuela harako gure soldata benetan izan zela merkea, bai, eskasa, bai, pobrea...
OSKAWA ITSAS-UNTZIA NOLA IZAN ZEN |